s/y Politechnika

Politechnika to drewniany jacht typu Conrad 45 (Opal IV), ma 45 stóp długości i zaprojektowali go w 1977 r. Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz.

s/y Politechnika

Politechnika jest czwartą generacją drewnianych joli, których historia rozpoczęła się w 1966 roku. Nie przypomina już pierwszej serii, w stosunku do której zmianie uległo niemal wszystko, począwszy od wymiarów, a skończywszy na układzie wnętrza.

s/y Politechnika
Numer na żaglu POL1004
MMSI 261307000
Sygnał wywoławczy SQKB
Długość całkowita 14,04 m
Szerokość całkowita 3,62 m
Zanurzenie maksymalne 1,95 m
Wysokość boczna 3,14 m
Powierzchnia żagli 80m2

Politechnikę zbudowała Stocznia im. J. Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku w 1978 r. Powstała jako 17 jacht z serii na zamówienie Politechniki Warszawskiej. Służyła jako flagowa jednostka tej uczelni do wyłączenia z eksploatacji w 2016 r. Na swoim koncie ma wiele osiągnięć, m.in.:

1994 – Wyróżnienie Nagrody Rejs Roku za przejście Pentland Firth
1995 – II Nagroda Rejs Roku za rejs na Spitsbergen
1996 – II Nagroda Rejs Roku za rejs dookoła Islandii
2001 – Wyróżnienie Nagrody Rejs Roku za rejs na wyspę Jan Mayen
2002 – II Nagroda Rejsu Roku za rejs na Grenlandię
2004 – I Nagroda Rejs Roku, Srebrny Sekstant Ministra Infrastruktury, Nagroda Grotmaszta Bractwa Kaphornowców 2004 oraz wyróżnienie Kolosów za rejs na Ziemię Franciszka Józefa z okrążeniem Spitsbergenu
2005 – Rejs dookoła Islandii
2006 – Rejs na Maderę i do Maroka oraz udział w 50. Tall Ships' Races
2008 – Rejs na Nordkapp
2010 – Rejs na południe: Malaga, Maroko
2016 – Zwycięstwo w regatach Tall Ships' Races 2016 w klasie D

s/y Politechnika
s/y Politechnika

Wyposażenie jachtu (w chwili przejęcia przez Fundację)
- silnik Yanmar 4JH4AE 54 KM, z hydraulicznym przeniesieniem napędu
- zestaw żagli, w tym spinaker, grot i kliwer I
- rolowana genua 2005 na rolerze Fulrex 300S
- EPIRB z GPS GME MT403G
- tratwa ratunkowa Plastimo 10-osobowa
- radiotelefon UKF z DSC Furuno
- odbiornik NAVTEX
- log, echosonda i wiatromierz NASA MARINE
- repetytor GPS, echosondy i wiatromierza na kolumnie sterowej
- stacjonarny GPS Furuno
- hydrauliczny układ sterowania Vetus
- 2 kabestany samoknagujące
- morskie wc
Na 2026 rok planowana jest instalacja:
- chartplottera w kokpicie na kolumnie sterowej
- radaru
- autopilota
- przetwornicy 12/230V
- ogrzewania
- nowych pomp wodnych i zęzowych
- lodówki
- AIS-a

Powrót