Korsarz

24 lutego, 2024

Zauważyliśmy, że dużo radości sprawia wam czytanie o jednostkach z początków historii polskiego żeglarstwa. Zatem dzisiaj przypominamy pierwszy jacht zbudowany na zamówienie polskiego klubu. Jest to Korsarz, numer na żaglu PZ-51, rok budowy 1934.

W 1933 roku Polski Klub Morski zlecił rybackiej stoczni F. Kroppa w Gdańsku budowę drewnianego dwumasztowego szpicgata o powierzchni żagli 80 m2. Zlecenie stoczni przekazał komandor klubu Tadeusz Ziółkowski, który również nadzorował późniejszą budowę. Legenda głosi, że na budowę Korsarza szacowni członkowie klubu zrzucili się do czapki w czasie walnego zgromadzenia.

W czasie wojny Niemcy przejęli jacht zmieniając jego nazwę na Paul Beneke, przydzielając go sportowcom z SS. Po wojnie w odnalezionym na nabrzeżu w Przegalinie kadłubie członkowie PKM rozpoznali swojego Korsarza. Od tamtej pory po dziś dzień jacht rezyduje w Polskim Klubie Morskim. Obecnie jest on niestety wyłączony z eksploatacji.

Korsarz pierwotnie otaklowany był jako kecz gaflowy, ale w powojennej eksploatacji przerobiono go na bermudzki. Smukła, lekko tylko wystająca ponad pokład nadbudówka, zastąpiona została pokładówką ze zwyżką. Był to wówczas częsty zabieg, związany ze wstawieniem silnika, którego przedwojenne jachty nie miały.

Podstawowe dane jachtu:

Długość 13,80 m

Szerokość 3,30 m

Zanurzenie 1,75 m

Pow. ożaglowania 82,5 m2